top of page

Alle varer skal:

  • Tildekkes/emballeres

  • Merkes med produktnavn og produksjonsdato

  • Plasseres opp fra gulv

Temperaturkrav:

Kjøleenheter 0 - 4 °C

Fryseenheter -18° eller kaldere

Egg og mineralvann kan oppbevares sammen med grønnsakene på grønnsakskjøl

 

Bruk alltid eldste råvare først!

Regler for lagring og varerullering:

  • Lagre kartonger, esker ol opp fra gulv og ut fra vegg

  • Emballer og merk alle varer med varebetegnelse og dato

  • Fjern varer med utløpt holdbarhet

  • Varer med kortest holdbarhet plasseres fremst/øverst

  • Ferdig varmebehandlet mat oppbevares øverst

  • Varer til tining oppbevares nederst

  • Varer med allergener oppbevares i de nederste hyllen

 

Ovennevnte kontroll gjennomføres en gang pr uke. 
Sjekkliste for datomerking, sporbarhet og rullering, benyttes.

 

​Temperaturkontroll

Gjennomfør temperaturkontroll i alle kjøle- og fryseenheter ukentlig og registrer i 4.6.1 Temperaturregistreringer. Skjemaet arkiveres bak flik 2 i registreringsperm. Manuelle målinger gjennomføres ved at temperaturføler legges mellom varene.
 

Tiltak ved temperaturavvik på kjølevarer

Kjølevarer 6 - 12°C

  1. Varene flyttes til annen kjøleenhet med riktig temperatur.

  2. Reparatør tilkalles.
     

 Kjølevarer varmere enn +12°C

  1. Produktene kastes. Holdbarheten på lett bedervelige produkter er betraktelig nedsatt.Mange mikroorganismer formerer seg hurtig ved denne temperaturen

  2. Kontakt reparatør

Tiltak ved temperaturavvik på frysevare

Frysevarer  -11° - -15°C:

  1. Plasser varene i annen fryseenhet

  2. Kontakt reparatør

 

Frysevarer -10°Celler varmere:     

  1. Varene kan benyttes til egen produksjon i dag og i morgen dersom dette er hygienisk forsvarlig.

  2. Merk varene og plasser i annen fryse eller kjøleenhet

  3. Kontakt reparatør.

Ved temperaturkontroll for kjøle- og fryserom benyttes sjekkliste for temperaturkontroll.


Avviksbehandling
 

1. Beskriv avvik i avviksmelding under avvik i styringssystemet og send dette inn elektronisk. Teamleder vil deretter motta avviksskjema elektronisk.


2. Teamleder kjøkken behandler avviket og arkiver avviksmeldingen elektronisk i kvalitetsstyringssystemet.


3. Beskrivelse av avviksbehandling utføres er omhandlet under system – avvik i det elektroniske kvalitetsstyringssystemet.

Sjekklister:

LAGRING OG VARERULLERING PÅ INNKJØPTE OG EGENPRODSERTE VARER 

Anker 1
bottom of page